UV straling

De positieve effecten van de zon op je huid zijn de aanmaak van vitamine D en bruine verkleuring van de huid. Toch heeft de zon ook vrij veel negatieve gevolgen voor de huid. De juiste zonbescherming kan ondersteuning bieden aan de natuurlijke beschermingsfunctie van de huid in de zon.

Producten

Sterkte van UV straling

De zon produceert zowel zichtbare als onzichtbare stralen. UV stralen zijn onzichtbaar en een teveel daarvan kan schade aan je huid veroorzaken. Niet altijd is de UV straling van de zon even sterk. Hoe sterk de straling van UV licht is, wordt bepaald door verschillende factoren:

  • Het jaargetijde: in de zomer is in Nederland de UV straling sterker dan in de winter.
  • Het tijdstip van de dag: UV straling is het sterkst tussen 12.00 en 15.00 uur.
  • De plaats op aarde: hoe dichter bij de evenaar en hoe hoger in de bergen, hoe sterker de UV straling.
  • De mate van weerkaatsing: UV straling wordt sterker door weerkaatsing via sneeuw, zand en water.
  • Bewolking: door een dichtbewolkte lucht komt nauwelijks UV straling, maar bij heiig weer wordt de UV straling gereflecteerd tussen de wolken.

UVA en UVB straling

UV straling is opgebouwd uit UVA en UVB stralen. UVA is in mindere mate aanwezig dan UVB stralen, maar dringen het diepst in de huid door en versnellen daarmee het huidverouderingsproces.

  • UVA straling is daarmee veroorzaker nummer 1 van rimpels, en wordt niet tegenhouden door wolken of glas. Elke dag wordt je dus blootgesteld aan UVA straling.
  • UVB stralen zijn in grote mate aanwezig in de zon en veroorzaken verkleuring of verbranding van de huid. Daarnaast zorgt het ook voor de aanmaak van vitamine D.

Wat is het effect van UV straling op je huid?

Onder invloed van UV straling produceert je huid pigment (melanine) dat ervoor zorgt dat je huid verdikt en je een bruine kleur krijgt. Dit is een beschermingsreactie van je huid tegen de UV stralen, maar het biedt slechts een beperkte bescherming tegen de gevaren van de zon.

Tips

Voorkom overmatige blootstelling

Geniet van de zon, maar voorkom overmatige blootstelling en verbranding. Draag beschermende kleding, een hoedje én zeker een zonnebril.

Smeer je huid goed in

Smeer onbedekte huid altijd in met een zonnebrandproduct met een SPF beschermingsfactor tegen UVA én UVB stralen. Regelmatig opnieuw insmeren, vooral wanneer je veel transpireert en na het zwemmen of afdrogen.

Vermijd de hete middagzon

Vermijd de zon zoveel mogelijk tussen 12.00 uur en 15.00 uur. Blijf niet te lang in de zon. Drink voldoende water, zodat de vochtbalans in je lichaam op peil blijft.

Houd kinderen uit de zon

Houd baby’s en jonge kinderen uit de directe zon. De huid van een kind moet extra goed beschermd worden, omdat de kinderhuid nog kwetsbaar is.

Gerelateerde producten

Blog

Nieuwe Biodermal zonbescherming producten voor elk huidtype

Nieuwe Biodermal zonbescherming producten voor elk huidtype

Al ruim veertig jaar is Biodermal dé expert op het gebied van huidverzorging en zonverzorging. In 2016 bracht Biodermal nieuwe […]

Biodermal | 31 maart 2017

lees meer
Stralende huid

Een dagcrème met SPF: voordelen en tips!

Waarschijnlijk heb je er van gehoord of staat er al een exemplaar in je badkamerkast: een dagcrème met spf. Deze […]

Biodermal | 22 maart 2017

lees meer

Verzorgingsproducten voor in de zon

Hoe lang je zonder bescherming in de zon kan zitten is moeilijk te zeggen. De zogenaamde zelfbeschermingstijd is afhankelijk van je huidtype, de mate waarin je huid gewend is aan de zon en van de zonkracht (UV-index). Blijf je wat langer in de zon, dan is het dus goed om je huid te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van te veel UV straling. Het gebruik van een zonnebrandcrème is een absolute must om verstandig van de zon te genieten. Lees ook onze zontips.

Zonkracht in Nederland

Overal ter wereld wordt dagelijks gemeten hoeveel UV straling op een bepaalde plaats te verwachten is tussen 12.00 en 15.00 uur. De zonnekracht wordt weergegeven in een UV index op een schaal van 0-10. Deze waarden zijn internationaal, maar liggen in Spanje bijvoorbeeld aanzienlijk hoger dan bij ons.

In Nederland staan verwachte zonkrachtwaarden in de weerberichten in de kranten, op teletekst en op het KNMI. Op radio en televisie wordt er alleen melding van gemaakt als de zonkracht 6 is of hoge, maar bij een UV index van 3 of hoger – in Nederland tussen april en oktober- is het belangrijk dat je minimaal een SPF 15 gebruikt. Wil je een goed zonadvies voor je vakantiebestemming? Kijk dan op kankerbestrijding.nl.

Biodermal is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close