Hoe kies je de juiste factor?

Biodermal

5 juli 2019 | 4:37

Stel, je hebt jezelf goed ingesmeerd met zonbescherming, maar je bent toch verband. Hoe is dit mogelijk? Het kan zijn dat je zonbescherming gebruikt hebt met een beschermingsfactor die niet geschikt is voor je huid. Maar hoe kies je dan wel de juiste beschermingsfactor? Wij vertellen het je hier!

Hoe weet je welke factor je nodig hebt?

Om te weten welke factor het beste voor je werkt kun je letten op de volgende punten: 

  • De SPF (Sun Protection Factor)
  • Je huidtype
  • De zonkracht

Wat betekenen deze begrippen precies en wat hebben ze te maken met het bepalen van jouw factor?  Hieronder leggen we het stap voor stap voor je uit.

1. Wat is SPF?

De beschermingsfactor van je zonnebrand wordt aangegeven met de SPF. Dit staat voor de Sun Protection Factor. Er bestaan verschillende varianten SPF:

  • Een lage beschermingsfactor: SPF 6 tot 10
  • Een gemiddelde beschermingsfactor: SPF 15 tot 25
  • Een hoge beschermingsfactor: SPF 30 tot 50
  • Een zeer hoge beschermingsfactor: SPF 50+

Welke SPF jij nu het beste kunt kiezen zodat je niet verbrandt, is afhankelijk van je huidtype en de zonkracht

Willine over de Biodermal Zonneolie SPF 10


“Afgelopen zomer deze oliespray voor het eerst gebruikt en wat heb ik er een plezier van gehad! Ik werd zichtbaar sneller bruin door deze olie en hij ruikt ook heerlijk fris! Goede kwaliteit en voelt goed op de huid! “

2. Welke zonnefactor is goed voor jouw huidtype?

Hiervoor moet je eerst bepalen welk huidtype je hebt. Hieronder hebben we de meest voorkomende huidtypes voor je op een rijtje gezet. Herken je jezelf in een van de beschrijvingen? Grote kans dat dit jouw huidtype is!

Huidtype 1 

  • Je verbrandt al na 5 tot 10 minuten in de zon en wordt niet tot nauwelijks bruin.
  • Je hebt rood of lichtblond haar en een erg lichte huid.
  • Gebruik minimaal SPF 30

Huidtype 2 

  • Je verbrandt gemiddeld binnen 10 tot 20 minuten en wordt langzaam bruin.
  • Je hebt blond haar en een lichte huid.
  • Gebruik minimaal SPF 20

Huidtype 3

  • Je verbrandt gemiddeld na 20 tot 30 minuten en wordt gemakkelijk bruin.
  • Je hebt donkerblond tot bruin haar en een licht getinte huid.
  • Gebruik minimaal SPF 15

Huidtype 4

  • Je verbrandt niet snel en wordt erg gemakkelijk bruin.
  • Je hebt donker haar en een getinte huid.
  • Gebruik minimaal SPF 10 – 15

Huidtype 5 

  • Je verbrandt zelden
  • Je hebt een (donker) getinte huid en donker haar (Aziatisch/Midden-Oosten)
  • Gebruik minimaal SPF 10

Huidtype 6

  • Je verbrandt nooit
  • Je hebt een (zeer) donker getinte huid en donker haar (Afrikaanse afkomst)
  • Gebruik minimaal SPF 10

Biodermal Hydraplus Zonnemelk SPF 20


“Hydraplus Zonnemelk SPF 20 van Biodermal is speciaal ontwikkeld om een natuurlijke bruining te krijgen en te behouden. Tegelijkertijd wordt de huid gehydrateerd en beschermd tegen schadelijke effecten van zonnestraling”

3. Wat is de zonkracht?

Als je eenmaal je huidtype weet en welke factor jij gemiddeld nodig hebt, is het ook belangrijk om de zonkracht (ook wel bekend als zonnesterkte) te checken. Deze zonkracht geeft aan hoe sterk de ultraviolette straling van de zon is. Als deze hoger is, bijvoorbeeld op een zomerse dag, dan is het verstandig om je met een hogere SPF in te smeren dan je gewend bent. Maar hoe weet  je dat dan? Volg onze stappen:

  • Kijk op de site van het KNMI wat de zonkracht per dag is
  • Zoek de zonnesterkte hieronder op. Dan vertellen wij je wat je het beste kunt doen 🙂 

Zonkracht van 0-2

  • Smeer je in met je gebruikelijke zonnefactor. 

Zonkracht van 3-5 

  • Smeer je in met je gebruikelijke zonnefactor. 
  • Breng niet te veel tijd door in de zon tussen 12:00 en 15:00 uur. 

Zonkracht van 6-7

  • Gebruik een zonbescherming met een hogere SPF dan normaal. 
  • Breng niet te veel tijd door in de zon tussen 12:00 en 15:00 uur.
  • Draag een pet of hoed 

Zonkracht van 8-10

  • Gebruik een zonbescherming met een hogere SPF dan normaal. 
  • Breng niet te veel tijd door in de zon tussen 12:00 en 15:00 uur.
  • Draag een pet of hoed. 
  • Zorg dat je voldoende water blijft drinken.

Zonkracht van 11+ 

  • Gebruik een zonbescherming met een hogere SPF dan normaal. 
  • Breng niet te veel tijd door in de zon tussen 12:00 en 15:00 uur.
  • Draag een pet of hoed.
  • Zorg dat je voldoende water blijft drinken.
  • Geef je huid voldoende rust in de schaduw en trek iets aan wat je huid bedekt.

Hoe volg je het stappenplan?

Flink wat stappen om te onthouden dus! Voor het gemak hebben we daarom een voorbeeld voor je:

Stel, je hebt huidtype 3. Dat betekent dat je jezelf op een normale dag in moet smeren met minimaal 15. Maar als je eenmaal de zonnesterkte checkt, blijkt dat je in een gebied zit met een zonnesterkte van 6 tot 7. Dit betekent dat je een beschermingsfactor hoger nodig hebt dan normaal en jezelf voor een optimale bescherming het beste in kunt smeren met minimaal SPF 20.

Vergeet ook niet de extra tips: drink altijd voldoende water en investeer in een mooie zonnehoed! Zo kom jij stralend en beschermd de zomer door!

Wil je wekelijks op de hoogte worden gehouden van alle tips&tricks en relevante informatie over huidverzorging? Klik op onderstaande “like-knop” en blijf ons volgen op Facebook.

 

Zonverzorging

Lees ook

Reacties